★ 형용사절(관계사) 연습 문제
이전 포스트 연결어 6 : 관계사절 (형용사절)에 명사절과 형용사절을 구별하는 문제로 제시했던 문장들을 분석해 보자.
- Do you know who disappeared last Friday? - know의 목적어 역할을 한 명사절
- We were looking for the boy who had disappeared last Friday. - the boy를 수식하는 형용사절
- What I really want to know is who found the missing boy. - What I really want는 주어 역할을 한 명사절, who found the missing boy는 보어 역할을 한 명사절
- It was his brother that/who found the boy. - his brother를 수식하는 형용사절
- What do you think of what he showed as evidence? - 전치사 of의 목적어 역할을 하는 명사절
- The only thing that I can say is that we have to find out evidence. - that I can say는 the only thing을 수식하는 형용사절, that we have to find out evidence는 보어 역할을 하는 명사절
- We all were shocked since the place where the boy was found was the basement of the house. - the place를 수식하는 형용사절
- We all were shocked since where the boy was found was the basement of the house. - since 부사절 안에서 주어 역할을 하는 명사절
- The basement in which the boy had been locked up was of no interest to all of us. - the basement를 수식하는 형용사절
- The basement the boy had been locked up in was of no interest to all of us. - the basement를 수식하는 형용사절/ 접속사 where 생략
10번 문장에 쓰인 동사는 had been locked up과 was이다.
따라서 절을 2개 포함하고 있는 문장인데 눈에 띄는 접속사가 없다.
접속사는 생략하고 싶다고 해서 생략할 수 있는 게 아니다.
접속사를 생략할 수 있는 2 가지 필수 요건이 있는데, 이 요건이라는 게 뭐 대단한 건 아니고 어떤 문장을 보거나 들었을 때 혼동이 되지 않으면 된다.
🧭 접속사를 생략할 수 있는 2 가지 전제 조건
1. 접속사 자체에 뜻이 없어야 한다. (명사절 접속사 that, 모든 관계사)
2. '주어+동사~ 접속사 주어 +동사~.' 의 형태로 종속절이 주절 앞에 오면 안되고 반드시 뒤에 위치해야 하고,
접속사 다음의 문장이 주어가 빠져 있으면 안 되고 최소한 주어+동사는 갖춘 문장의 경우에만 생략할 수 있다.
예를 들어,
That she was the author of the book surprised the audience.
위 문장에서 that을 생략한다고 가정해 보자.
접속사가 없기 때문에 누구라도 종속절이 아닌 주절로 받아들이고 문장을 따라가게 된다.
의미상 혼동을 가져올 확률이 크기 때문에 제 아무리 뜻이 없는 접속사 that이라고 해도 생략할 수가 없는 것이다.
위의 1, 2번 조건 모두를 동시에 충족할 경우에만 생략할 수 있다는 점을 명심하기 바란다!
🧭 관계사 문장에서 생략할 수 있는 것들
1. 목적격 관계 대명사 who, which, that (접속사를 생략할 수 있는 전제 조건 1, 2번 충족)
2. 주격 관계 대명사+ be 동사
3. 관계부사 when, where, why, how, that
4. 관계부사의 일반적인 의미를 포괄하는 선행사 the place, the time, the reason, the way
★ the way how는 동시에 둘 다 함께 쓸 수 없어서 둘 중 하나는 반드시 생략하거나 how를 in which로 바꾸어 쓸 수 있다.
생략 개념까지 정리를 다 마쳤으니 이제 본격적으로 실전 문제를 풀어볼 차례이다.
* 알맞는 관계사를 고르세요.
- She is the kind of person (who / whom) tries to do her best in whatever she does.
- There are so many people in need (who / which) you can help with money or anything.
- The girl wants to correct their biases (which / which are) based on her race and religion.
- All (which / that) the customer asked for was a full refund, not an exchange.
- Other than (that / what) he had to do before he got off work, there was another (that / what) he was taking care of.
- These are the plants (which / whose ) leaves and roots we can eat.
- These are the plants, (whose / some of which) we can eat.
- The couple has gone to Africa, (which / that) caught all of us by surprise.
- He handed me a business card, (which / on which) it had nothing but his name.
- (What /That) she was reading was what I bought her the other day.
- This is the brand-new phone, (which / that) I have been waiting for for months.
- Please let me know the way (which / in which) you learned from the coach.
- My parents didn't remember the exact date, (when / at which) they went to see a new house.
- To deal with the stress (which / where) comes from your workplace, it is necessary to cut down on the work hours in the first place before you see a professional in order to discuss it.
- I haven't found any reason (which / why) he was there alone late at night.
- He bought a beautiful diamond ring for her (whom / which) he believed would surprise her.
정답
★ 밑줄 : 선행사
★ ∨ : 선행사를 받아오는 대명사가 비어 있는 자리 표시
- She is the kind of person (who / whom) ∨ tries to do her best in whatever she does. (그녀는 매사에 최선을 다하려 노력하는 종류의 사람이다.)
- There are so many people in need (who / which) you can help ∨ with money or anything. (돈 또는 어느 것으로도 네가 도울 수 있는 어려움에 처한 사람들이 많이 있다.) *목적격 관계사 whom을 대신한 who
- The girl wants to correct their biases (which / which are) based on her race and religion. (소녀는 자신의 인종과 종교에 대한 그들의 편견을 바로잡기를 원하고 있다.) *be based on ~ ~에 기초/근거하다
- All (which / that) the customer asked for ∨ was a full refund, not an exchange. (손님이 요청한 것은 전액 환불이지 교환이 아니다.) *all이 선행사일 경우 한정적 의미가 강해져 that이 바람직
- Other than (that / what) he had to do ∨ before he got off work, there was another (that / what) he was taking care of ∨. (그는 퇴근하기 전에 해야 할 외에 챙겨야 할 일이 또 있었다.) *선행사의 유무 확인, what은 선행사 포함 관계대명사
- These are the plants (which / whose ) leaves and roots we can eat. (이것들이 우리가 잎과 뿌리를 먹을 수 있는 식물들이다.) *whose leaves and roots가 eat의 목적어이며 다음 문장을 참고 : These are the plants, and we can eat their leaves and roots.
- These are the plants, (whose / some of which) we can eat. (이것들은 그러한 식물들이며 그중 일부를 우리는 먹을 수 있다.) *some of which는 some of them(=the plants)를 받고 eat의 목적어이며 다음 문장을 참고 : These are the plants, and we can some of them.
- The couple has gone to Africa, (which / that) caught all of us by surprise. (그 부부는 아프리카에 갔고, 그 사실이 우리를 놀라게 했다.) *선행사는 앞 문장 전체 / that 앞에 한정적 의미가 강할 때 사용하는 관계사 that을 , (코마)를 쓸 수 없다.
- He handed me a business card, (which / on which) it had nothing but his name. (그는 나에게 명함을 건네주었는데, 그 명함에는 이름 말고는 아무것도 없었다. )
- He handed me a business card(which / on which) ∨ had nothing but his name. (그는 나에게 이름 말고는 아무것도 없는 명함을 건네 주었다.)
- (What /That) she was reading ∨ was what I bought her the other day. (그녀가 읽고 있었던 것은 내가 요전날 그녀에게 사준 것이었다.
- This is the brand-new phone, (which / that) I have been waiting for ∨ for months. (이것은 새 폰인데, 내가 몇 달동안 기다리고 있던 것이다.)
- Please let me know the way (which / in which) you learned from the coach. (당신이 감독에게 배운 방법을 알려 주세요.) *learn이 타동사로 쓰여 방법 자체를 배우는 것으로 해석하면 목적격 관계대명사 which를, learn을 자동사로 해석하면 in which
- My parents didn't remember the exact date, (when / at which) they went to see a new house. (우리 부모님은 정확한 날짜를 기억하지 못하시지만 그 날짜에 우리는 새 집을 보러 갔다.) *when 또는 on which
- To deal with the stress (which / where) ∨ comes from your workplace, it is necessary to cut down on the work hours in the first place before you see a professional in order to discuss it. (직장에서 오는 스트레스를 해결하려면 먼저 전문가를 만나서 논의하기 전에 근무 시간을 줄이는 것이 필요하다.)
- I haven't found any reason (which / why) he was there alone late at night. (나는 그가 밤늦게 혼자 거기에 있었던 이유를 찾지 못했다.)
- He bought a beautiful diamond ring for her (whom / which) (he believed) ∨ would surprise her. (그는 자신이 판단하기에 그녀를 놀라게 할 아름다운 다이야몬드 반지를 샀다.) *he believed는 일종의 삽입구로 없어도 되는 어구이며 would surprise의 주어가 빠진 문장
연결어 시리즈 여정이 참 길기도 하다.
전치사, 명사절, 형용사절을 이끄는 접속사까지 잘 정복했고, 이젠 부사절을 이끄는 접속사를 남겨 두고 있다.
Keep up the good work!
I hope you all will be able to feel on top of the grammar world! ^^
Bye~🙂!
'Grammar 101' 카테고리의 다른 글
🚦연결어 8 : 부사절 (0) | 2020.08.13 |
---|---|
🚦 부정문˙의문문 만드는 법 (0) | 2020.08.12 |
🚦연결어 6 : 관계사절(형용사절) (0) | 2020.08.11 |
🚦연결어 5 : 명사절 연습 문제 (0) | 2020.08.10 |
🚦 연결어 4 : 명사절을 이끄는 접속사 (0) | 2020.08.09 |